مقالات

تغییرات اقلیمی می‌تواند منجر به مرگ و خسارت‌های بیشتری شود

تغییرات اقلیمی، پیامدهایی چون افزایش میزان غرق شدن، تصادف موتر و خشونت را به‌دنبال خواهد داشت.
با شدت‌گرفتن تغییرات اقلیمی و نوسان‌های غیرمعمولی دما، سالانه ۲۱۳۵ نفر در ایالات متحده بر اثر حوادثی مانند غرق‌شدن و سقوط ، جان خود را از دست می‌دهند.

ارتباط بین نوسان دما (جریان‌های غیرمعمول گرما و سرما) و آسیب‌ها قابل توصیف نیست اما به‌گفته‌ی پژوهشگران با تخمین‌ها می‌توان از مرگ‌ومیر جلوگیری کرد.
ارتباط آسیب‌ها و خسارات با تغییرات اقلیمی تاکنون در پژوهش‌ها کمرنگ بوده است. پژوهش‌های گذشته به بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های گرمایی یا بیماری‌های مرتبط ‌با حشرات پرداخته‌اند.
به نقل از سازمان جهانی بهداشت، بین سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰، سالانه ۲۵۰ هزار نفر بر اثر سوء تغذیه، مالاریا، اسهال و استرس گرمایی ناشی از تغییرات اقلیمی، جان خود را از دست خواهند داد.
 
از طرفی، پنج میلیون نفر هم بر اثر جراحت در سراسر دنیا می‌میرند و آمار مرگ‌ومیر یک به ده خواهد شد.
بسیاری از این آسیب‌ها قابل پیشگیری هستند و به‌گفته‌ی مؤلفان، باید بخشی از تلاش‌ها به آمادگی در برابر شرایط اقلیمی فاجعه‌بار اختصاص پیدا کند.
برخی آسیب‌ها از جمله مرگ و میر ناشی از غرق شدن، سقوط و تصادف‌ها ، غیرعمدی هستند؛ اما آسیب‌های عمدی و تحمیلی ناشی از آزار و اذیت و خودکشی، اهمیت سلامت ذهن و سازگاری با سیاره‌ای در حال تغییر را ثابت می‌کنند.
پژوهشگرها همچنین به افزایش آشفتگی افراد در هوای گرم و تمایل به مصرف الکل بیشتر اشاره می‌کنند که می‌تواند نتایجی مثل تصادف‌ و آزار و اذیت را به‌دنبال داشته باشد.
در یک سمت طیف، آب و هوای سرد می‌تواند منجر به سقوط‌های بیشتر شود اما طبق این بررسی، هوای گرم‌تر ممکن است خطر سقوط جوانان و آسیب‌رساندن به خود را افزایش دهد.
پس از خودکشی، جراحت‌های حمل‌ونقل از جمله تصادف‌ موتر، بخش زیادی از مرگ‌ومیرهای ناشی از نوسان‌های دمایی را تشکیل می‌دهند؛ اما مرگ ناشی از غرق شدن هم با تقریبا ۱۴ درصد افزایش، جهش چشمگیری داشته است. براساس یافته‌ها ، مردان جوان بین سنین ۱۵ تا ۳۴ سال بخش زیادی از مرگ‌ومیرها را تشکیل می‌دهند .
نوسان‌های دمایی سطح استرس را افزایش می‌دهند
پژوهشگرها برای رسیدن به آمار به تحلیل مرگ‌ومیرهای ناشی از سانحه در ایالات متحده (به‌غیر از هاوایی و آلاسکا) بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۷ پرداختند و این آمار را با تغییرات غیرمعمول دما در هر ماه مقایسه کردند.
آن‌ها از داده‌ها برای تخمین تعداد آسیب‌های مرتبط با افزایش دمای جهانی استفاده کردند.
طبق پیش‌بینی برخی پژوهشگرها، اگر دمای زمین به ۱/۵ درجه بالاتر از سطح پیش صنعتی برسد، ۱۶۰۰ مورد مرگ‌ومیر ناشی از آسیب رخ خواهد داد؛ اما براساس سیاست‌های فعلی، این اتفاق بعید به‌نظر می‌رسد.
طبق تخمین پژوهشگرها، حتی اگر طبق توافق پاریس دمای زمین کمتر از دو درجه بالای سطح پیش از انقلاب صنعتی برود، ۲۱۳۵ مورد مرگ و میر رخ خواهد داد. براساس دمای میانگین جهانی، متأسفانه امروزه کشورها با سه درجه افزایش دما روبه‌رو هستند.
یکی از مزایای پژوهش‌های اقلیمی، کمک به تغییر خروجی‌ها است.
به‌گفته‌ی برخی پژوهشگرها، در پژوهش‌های آینده‌ی تأثیر تغییرات اقلیمی بر حوادث، باید معیارهایی مثل تغییر در بارش باران را هم در نظر گرفت.
همچنین نیاز به اطلاعات بیشتری درباره‌ی تأثیر آسیب‌ها بر جوامع مختلف وجود دارد. آسیب‌های اجتماعی تغییرات اقلیمی به معیارهایی مثل موقعیت مکانی، نژاد و درآمد هم وابسته‌اند. به‌گفته‌ی برخی پژوهشگران «بخش عمده‌ای از آسیب‌ها را مشکلات بهداشتی عمومی تشکیل می‌دهند که دارای پیامدهای اقتصادی و اجتماعی هستند.»
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا