آموزش شهروند خبرنگاری

روزنامه‌نگاران ۶ نکته را در نوشتن برای گوشی همراه باید رعایت کنند

روزنامه‌نگاران همیشه اینگونه آموزش دیده‌اند که هر یک کلمه ارزش خود را دارد – نوشتن برای موبایل این چالش را به دنیای تازه‌ای وارد می‌کند. شش قانونی که باید مد نظر داشته باشیم اینجاست:
۱. اندازه صفحه نمایش
داستان‌هایی که برای موبایل نوشته می‌شوند باید کوتاه باشند و شما باید نوشتن خود را به گونه‌ای تغییر دهید که اندازه صفحه نمایش موبایل باشد. داستان‌تان را کوتاه کنید و سبک از هر کلمه‌ای که انتخاب می‌کنید، قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید به مفهوم داستان بیندیشید.

۲. ساده‌سازی اخبار
بیشترین حد اطلاعات را با انتخاب کمترین تعداد لغات بسازید. از هر کلمه بهترین استفاده را بکنید، کوتاه بنویسید، جمله‌های مختصر استفاده کنید و هر گونه کلمه زائد را پاک کنید. یک زبان ساده که قابل فهم و خواندن باشد را انتخاب کنید. استفاده از واژگان مستقیم به شما کمک می‌کنند تا دسترسی به خوانندگان جهانی داشته باشید.
۳. تیتر‌های جذاب انتخاب کنید
مخاطبان موبایل، معمولا مخاطبان لحظه‌ای هستند. شما فقط یک یا دو ثانیه فرصت دارید تا توجه‌شان را بر روی این صفحه نمایش کوچک جلب کنید. به همین منظور، تیترهای‌تان باید به کوتاهی و کفایت نوشته‌تان باشد. تیترهای‌تان را خلاصه، مربوط و توصیفی انتخاب کنید. از اصطلاحات دوری کنید. و هدف‌تان را برای ۶۵ تا ۷۰ کلمه در بیشترین حالت ممکن قرار دهید تا از ناقصی متن جلوگیری شود.
۴. ارتباط خود را با موضوع نگه دارید
نسبت به عمق توجه مخاطبان موبایلی خود حساس باشید، آن‌ها دوست ندارند که بر روی تیتری کلیک کنند و مطلبی نامربوط به آن را بخوانند.
۵. از مدیومی استفاده کنید که به فهم پیام‌تان کمک‌ کند
برخی از موبایل ها – مخصوصا تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند تازه – برای تصاویر بهینه سازی شده است. از این توانایی تصویری در استفاده از گرافیک‌ها و تصاویر برای غنی‌سازی متن‌تان استفاده کنید.
۶. لیست‌ها و لینک‌ها را فراموش نکنید
خوانندگان موبایل شیفته لیست‌ هستند. چه لیست‌های مرتب و چه لیست‌های نامرتب. فرقی ندارد. خواندن لیست‌ها راحت است. لیست‌ها به طور کامل به خواننده نقطه شروع و پایان را نشان می‌دهند. این خصوصیت لیست‌ها را برای بررسی و جستجو آسان می‌کند. بسیاری از مردم آن‌ها را قبل از آنکه بخوانند اسکن می‌کنند، و این موضوع در بین خوانندگان موبایل، همان کسانی که به شدت به دنبال این هستند که ببینند مطلب ارزش خواندن دارد یا خیر، بسیار داغ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا