آموزش گزارش نویسیفناوری و ارتباطات

فناوری بلاک‌چین چگونه میتواند روزنامه‌نگاری را نجات دهد

با نوسانات بی‌سابقه بیت‌کوین در آغاز سال ۲۰۱۸، از خبرهای پایان ناپذیر مربوط به بیت‌کوین و فناوری بلاک‌چین فراری در کار نیست. اما بلاک‌چین فقط برای ارزهای دیجیتال نیست. این فناوری غیر متمرکز می‌تواند صنایع متعددی از جمله جهان اخبار را مختل و متحول کند. تعدادی استارت‌آپ خبری مبتنی بر بلاک‌چین نیز در همین راستا و برای کمک و نجات روزنامه‌نگاری راه اندازی شده‌اند که از جمله آنها میتوان به سیویل و پابلیسیزم اشاره کرد. با توجه به فشار زیاد بر روی روزنامه‌نگاران و بی‌اعتمادی عمومی به رسانه‌ها، این بهترین موقعیت برای نوآوری در عرصه خبر و روزنامه‌نگاری است. اینجا، نگاه دقیق‌تری میکنیم به تاثیر فناوری بلاک‌چین بر عرصه صنعت خبر:

۱. بلاک‌چین چیست؟ دان تپ‌اسکات در کتاب خود به نام انقلاب بلاک‌چین اینگونه توضیح میدهد: بلاک‌چین یک کتابخانه غیرقابل تخریب از اسناد دیجیتالی مانند تراکنش‌های مالی است که قابلیت برنامه‌ریزی شدن برای نگهداری تقریبا هر نوع اطلاعات معاملاتی را دارد (و نه فقط تراکنش‌های مالی).
۲. این‌ها دقیقا به چه معناست؟ برای توضیح ساده‌تر، ما به بلاگ‌گیکز رو کردیم: برای داشتن درک ساده‌ای از بلاک‌چین، یک صفحه گسترده (مانند یک فایل مایکروسافت اکسل) را تصور کنید که هزاران بار در یک شبکه کپی شده است. سپس تصور کنید که این شبکه به طور منظم این صفحه گسترده را به روز رسانی میکند.
۳. این چه ربطی به روزنامه‌نگاری دارد؟ بنیانگذار سیویل، استارت‌آپی که در تلاش برای ایجاد یک بازار برای روزنامه‌نگاری مبتنی بر بلاک‌چین است، در وبلاگی نوشت: با ارائه انگیزه‌های اقتصادی و ساختار قوی برای خبرنگاران، نویسندگان، سردبیران و عکاسان برای سازماندهی خود، سیویل مدل کسب و کار جدیدی را برای روزنامه‌نگاری ارائه میدهد. (مت، بنیانگذار سیویل).
۴. چگونه روزنامه‌نگاری مبتنی بر بلاک‌چین میتواند از رسانه‌های آزاد محافظت کند؟ پابلیسیزم، استارت‌آپ هلندی، در حال توسعه ابزاری مبتنی بر بلاک‌چین و برای محافظت از روزنامه‌نگاران و منابع آنهاست. این ابزار، روزنامه‌نگاران را قادر میسازد که با امنیت بیشتر کارهای خود را منتشر کنند و ناشناس ماندن آنها و منابع آن‌ها را در صورت نیاز ضمانت میکند. این اقدامات به طور مستقیم به آزادی مطبوعات را که در حال حاضر تحت نظارت دولت‌ها هستند کمک کند.
۵. واقعیت سنجی با بلاک‌چین چگونه کار میکند؟ یکی از سازمان‌هایی که تلاش میکند صنعت خبری را بیشتر واقعیت محور کند، ترایو نیوز است. به جای ایجاد یک بستر جدید مانند سیویل، ترایو نیوز سعی میکند واقعیت سنجی را از طریق تایید رسانه‌های جمعی انجام دهد. این سازمان، حقایق خبری را از طریق crowdsourcing یا منبع جمعی بررسی میکند و که این مردم را به انجام تحقیقات اولیه در مورد اخبار تشویق میکند. سپس زحمات این افراد (به صورت مالی) جبران میشود و نتایج آن روی بلاک‌چین ذخیره میشود.
 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا