فناوری

نخستین پیامک جهان فروخت شد (ودافون غول مخابراتی بریتانیایی)

نخستین پیامک جهان فروخت شد | ودافون اولین پیام کوتاه تاریخ را در قالب NFT به‌حراج گذاشت و اعلام کرد که درآمد حاصل از آن را به آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اهدا خواهد کرد. ودافون غول مخابراتی بریتانیایی نخستین پیامک جهان فروخت شد

نخستین پیامک جهان فروخت شد

ودافون ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۳ آذر ۱۴۰۰) اولین پیام کوتاه تاریخ را به توکن غیرقابل‌تعویض (NFT) تبدیل کرد. این پیام کوتاه ۱۵ کاراکتر داشت و متنی برای تبریک کریسمس بود که ریچارد جارویس، کارمند ودافون، ۲۹ سال پیش، یعنی ۳ دسامبر ۱۹۹۲ (۱۲ آذر ۱۳۷۱)، از برنامه‌نویسی به نام نیل پاپورث دریافت کرده بود.
اولین پیام کوتاه تاریخ سه‌شنبه هفته‌ی گذشته (۳۰ آذر ۱۴۰۰) در خانه‌ی حراجی در پاریس به قیمت ۱۳۲٫۶۸۰ یورو (۱۵۰ هزار دلار) فروخته شد. غول مخابراتی بریتانیایی قصد دارد درآمد حاصل از فروش این پیام کوتاه را برای حمایت از پناه‌جویان اجباری به آژانس پناهندگان سازمان ملل اهدا کند.
به‌گزارش Engadget، برنده‌ی ناشناس NFT در این مزایده‌ی آنلاین یک کپی از پروتکل ارتباطی اولین پیام کوتاه و یک گواهی مبنی‌بر اصالت و یک قاب دیجیتالی حاوی انیمیشنی از گوشی دریافت‌کننده‌ی این پیام را دریافت خواهد کرد.
این پیام کوتاه یکی دیگر از نقاط عطف مخابراتی است که به NFT تبدیل شده است. جیمی ولز، بنیان‌گذار و رئیس بنیاد ویکی‌مدیا، چندی پیش اولین مقاله‌ی ویکی‌‌پدیای خود را در قالب NFT به قیمت ۷۵۰ هزار دلار فروخت و تیم برنرز لی، از پایه‌گذاران شبکه‌ی جهانی وب، نیز سورس کد آن را به‌صورت NFT در بلاک‌چین اتریوم به‌حراج گذاشت و عواید حاصل از فروش NFT را به ابتکارهای تحت‌پشتیبانی بنیاد وب (World Wide Web Foundation) اهدا کرد.
این پیامک توسط نیل پاپ ورث، مهندس انگلیسی ۲۲ ساله ای ارسال شده بود که از رایانه اش برای ارسال پیام “کریسمس مبارک” به یک تلفن همراه اوربیتل ۹۰۱ استفاده کرد. این فناوری در استاندارد ۲G به عنوان یک سرویس جهانی ساخته شد و به همه افرادی که گوشی با پشتیبانی از این فناوری داشتند، اجازه می داد پیام ۱۶۰ کاراکتری ارسال کنند.
بر اساس گزارش تِک رادار، این قابلیت در زمان خود به شدت محبوب بود و در اوجش در سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۹.۷ میلیارد پیامک در مدت سه ماه در انگلیس ارسال شد. اما پیامک از آن زمان تا حدودی محبوبیتش را به اپلیکیشنهایی مانند واتساپ و مسنجر فیس بوک و اپلیکیشنهای کاری مانند تیمز مایکروسافت و اسلک واگذار کرده است.
بیشتر بخوانید:

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا