آموزش عکاسی

۵ نکته ویرایش عکس طبیعت حرفه ای

شما می توانید بر نور، ترکیب بندی، و تنظیمات دوربین مسلط باشید، اما هنوز هم یک چیز هست که برای عکاسی طبیعت حرفه ای به آن نیاز دارید: ویرایش عکس. درست مثل یک پولیش کاری و جلا دادن نهایی، ویرایش چیزی است که باعث می شود عکس های طبیعت شما بدرخشند. در این آموزش، من قصد دارم نکاتی را در مورد ویرایش عکس های طبیعت با شما به اشتراک بگذارم تا متوجه شوید که دقیقا چطور می توانید عکس های طبیعت (منظره و حیات وحش) خود را ویرایش کنید و بهبود ببخشید.

ویرایش عکس (پس پردازش) چیزی است که یک حس نهایی به تصاویر شما اضافه می کند. اینگونه است که شما یک تصویر کمی کسل کننده می گیرید، و آن را به چیزی واقعا خیره کننده تبدیل می کنید.


آماده اید؟
بیایید شروع کنیم.
۱
برای تاکید بر سوژه اصلی خود، کادر را صاف و کراپ کنید
اولین نکته:
اگر عکس طبیعت شما کج است، پس خوب نیست. مهم نیست محتوای آن چقدر عالی باشد.
این مسئله به خصوص برای عکس های منظره مشکل ساز است، که در آن خط افق کج خیلی واضح و مشخص است.
می دانید، یک عکس کج بی نظم و شلخته است. باعث می شود بیننده گرفتار عدم تعادل شده و سوژه اصلی را فراموش کند.
بنابراین اولین کاری که باید برای ارتقاء سطح کیفیت عکس های طبیعت خود انجام دهید این است:
بررسی کنید تا مطمئن شوید که عکس شما صاف است. و اگر نیست، آن را صاف کنید! تقریبا تمام برنامه های ویرایش عکس، ابزارهای صاف کردن تصویر را دارند، بنابراین از آنها استفاده کنید.
من عکس این قو را با نگه داشتن دوربین در دست گرفتم، و در نتیجه به کمی صاف کردن نیاز داشت:
هنگامی که عکس خود را صاف کردید، وقت آن است که در مورد کراپ کردن فکر کنید.
اکنون، اگر در داخل دوربین با دقت کادربندی کرده باشید، لزوما نیازی به کراپ کردن (بُرش با ابزار crop مثلا در فتوشاپ) ندارید. اما هنگام نگاه کردن از میان منظره یاب به راحتی ممکن است چیزی را نادیده بگیرید. شاید برگ هایی از گوشه کادر آویزان باشند!
در این صورت:
کراپ کنید!
با حذف حواس پرتی ها، عکس خود را به طور کلی قوی تر می کنید. برای بهبود ترکیب بندی خود نیز باید کراپ کنید. به عنوان مثال، ممکن است کمی کراپ کنید تا سوژه اصلی خود را بر روی یکی از خطوط قانون یک سوم قرار دهید.
یا ممکن است کراپ کنید تا یک سوژه متقارن را دقیقا در وسط کادر قرار دهید، مانند این:
هرچه حواس پرتی های کمتری در کادر وجود داشته باشد، یک ترکیب بندی مرکزی (قرار دادن سوژه در وسط کادر) موثرتر می شود.
در واقع، به کراپ کردن تنها به عنوان یک شانس دیگر و حساب شده تر برای ترکیب بندی فکر کنید.
از آن برای دستیابی به یک ترکیب بندی نهایی عالی و بی نقص استفاده کنید. اما فکر نکنید که هر بار یک عکس می گیرید حتما باید آن را کراپ کنید، در عوض سعی کنید ترکیب بندی را در داخل دوربین درست به دست آورید.
از این گذشته، کراپ کردن به طور خودکار رزولوشن تصویر را کاهش می دهد!
۲
برای جذابیت بخشیدن به تصویر، رنگ های سیاه را کاهش داده و رنگ های سفید را افزایش دهید
اگر فکر می کنید که عکس های طبیعت شما کمی تخت به نظر می رسند، ممکن است یک مشکل رایج داشته باشید:
کنتراست کم.
عکس های کم کنتراست به طور کلی جذاب نیستند. تفاوت واضحی بین سوژه و پس زمینه وجود ندارد، بنابراین به نظر می رسد که کل عکس با هم ترکیب شده است.
کنتراست (contrast) = تضاد بین روشنایی و تاریکی.
خوشبختانه، این مشکل را می توان تقریبا به راحتی با کمی پس پردازش برطرف کرد!
اول از همه، هر برنامه ویرایش عکس یک اسلایدر کنتراست دارد. برای ویرایش سریع، این اسلایدر را افزایش دهید.
با این حال، من از یک چیز کمی کنترل شده تر استفاده می کنم.
به عنوان مثال، در لایت روم من دوست دارم از اسلایدرهای تنظیمات برای کاهش رنگ های سیاه و افزایش رنگ های سفید استفاده کنم، درست همانطور که برای این عکس انجام دادم:
شما می توانید از عملکرد منحتی تُن ها (tone curve) نیز برای ایجاد یک شکل S خوب استفاده کنید، که همان اثر را به شما خواهد داد.
اگر تصویر من برای شروع کمی کم کنتراست باشد، من کمی کنتراست آن را افزایش داده و سپس به سراغ تنظیمات دیگر می روم.
اما اگر تصویر من در حال حاضر تُن های روشن و تاریک زیادی داشته باشد، من دوست دارم باز هم کنتراست را بیشتر کنم. این مسئله به خصوص در مورد عکس های سیاه و سفید صدق می کند.
بنابراین، رنگ های سیاه را بیشتر می کنم تا وقتی که عمیق ترین سایه ها به از دست دادن جزئیات نزدیک شوند. و رنگ های سفید را افزایش می دهم تا وقتی که روشن ترین بخش های عکس تقریبا نوردهی بیش از حد (سفید کامل) شوند.
۳
سوژه خود را با کمی Healing یا Cloning تمیز کنید
اکنون وقت این است کمی تنظیمات دقیق انجام دهید.
بسیاری از سوژه های عکاسی طبیعت را می توانید کمی تمیز کنید. چون آنها معمولا گرد و خاک یا لکه هایی دارند که ظاهر کلی عکس شما را خراب می کنند.
به عنوان مثال، من اغلب عکس هایی که از گل ها می گیرم را تمیز می کنم. سوراخ هایی که حشرات با جویدن در گلبرگ ها به جای گذاشته اند، یا نوک گل هایی که شروع به پژمرده شدن کرده اند. و اگر بخواهم اینها را دست نخورده بگذارم، حواس بیننده را از عکس کلی پرت می کنند.
اگر شما از پرنده ها عکاسی می کنید، در مورد تمیز کردن محیط اطراف پرنده فکر کنید. اغلب اوقات شاخه های ولگردی در عکس های پرندگان جنگلی وجود دارد. در عکس های پرندگان ساحلی اغلب شن و ماسه کثیف و صدف های حواس پرت کننده وجود دارد.
از طرف دیگر، من ایجاد تغییرات بزرگ در سوژه را پیشنهاد نمی کنم. من دوست دارم طبیعت را تا حد ممکن نزدیک به واقعیت ترسیم کنم. و این به معنای عدم تغییر شدید سوژه است.
من به طور کلی از ابزار عالی Healing لایت روم برای حذف این لکه ها استفاده می کنم. اما هر گونه ابزار clone این کار را به خوبی انجام خواهد داد. فقط به کمی کار بیشتر نیاز دارد.
۴
با تنظیمات رنگ، پالت خود را ساده کنید
در عکاسی طبیعت، من طرفدار سادگی ام:
عکس های ساده تر به طور کلی بهتر هستند.
اما این مسئله فقط در مورد ترکیب بندی صدق نمی کند، بلکه برای رنگ نیز صادق است.
به عبارت دیگر، برای به دست آوردن یک عکس خیره کننده، شما باید سعی کنید تعداد رنگ هایی که در عکس می گنجانید را محدود کنید. وجود یک تا سه رنگ در عکس خوب است. چهار رنگ حد نهایی است.
از این گذشته، رنگ ها یک حس بی نظمی (شلوغی) به صحنه می دهند، که دقیقا همان چیزی است که شما نمی خواهید.
خوشبختانه، بعد از گرفتن عکس ها می توانید بر روی ساده سازی پالت رنگ خود کار کنید.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که از اسلایدرهای تنظیمات رنگ استفاده کنید. در لایت روم، این تنظیمات hue، saturation، و luminance یا HSL هستند.
اینها چند روش برای ساده سازی رنگ های شما هستند:
اول، می توانید اشباع (saturation) هر رنگی که می خواهید تاکید از آن برداشته شود را کم کرده، و اشباع هر رنگی که می خواهید برجسته شود را بیشتر کنید.
دوم، می توانید سایه (hue) برخی از رنگ ها را تغییر دهید تا به هم شبیه تر شوند. به عنوان مثال، می توانید سبزها را کمی آبی تر و آبی ها را کمی سبزتر کنید، به طوری که همه چیز به سمت یک رنگ میانی متعادل، متمایل شود.
سوم، می توانید نقطه های رنگی مشکل ساز را تیره کنید. اگر لکه های رنگ نارنجی در پس زمینه وجود دارد که آنها را دوست ندارید، می توانید با تیره کردن رنگ نارنجی آنها را تغییر دهید.
متاسفانه، هیچ فرمول مشخصی برای کار با تنظیمات رنگ وجود ندارد. اما همیشه توصیه می کنم که یک هدف نهایی برای عکس در ذهن داشته باشید: سادگی.
و باید اشاره کنم: به راحتی ممکن است در انجام تنظیمات رنگ دچار افراط شوید، به طوری که در نهایت به یک صحنه زننده و بیش از حد اشباع شده برسید. من پیشنهاد می کنم که همیشه یک روز بعد از اتمام ویرایش رنگ، آن را بررسی کنید، و مطمئن شوید که ویرایش ها هنوز هم معقول و مناسب به نظر می رسند.
به این ترتیب، می توانید مطمئن باشید که زیاده روی نکرده اید.
۵
از یک تفکیک تُن ظریف استفاده کنید تا ظاهر درخشانی به تصویر خود بدهید
این آخرین توصیه من برای پس پردازش عکاسی از طبیعت است:
از تکنیک تفکیک تُن ها (split toning) به صورت جزئی استفاده کنید.
این تکنیک به شما اجازه می دهد تا یک رنگ را برای اضافه کردن به سایه ها، و یک رنگ را برای اضافه کردن به هایلایت ها یا قسمت های روشن تصویر خود انتخاب کنید.
به عنوان مثال، می توانید یک رنگ زرد به هایلایت ها اضافه کنید، و کاری کنید که رنگ های سفید تصویر خیلی گرم به نظر برسند:
سپس می توانید یک رنگ آبی به سایه ها اضافه کرده، و بخش های تیره تصویر را بسیار سرد کنید:
در واقع، تفکیک تُن زرد/آبی در سینما بسیار رایج است، چون کنتراست گرم/سرد جلوه های بصری را جذاب تر می کند.
حالا، در عکاسی طبیعت شما نباید در حد سینما از تکنیک تفکیک تُن ها استفاده کنید. هدف استفاده از تفکیک تُن ها در عکاسی طبیعت، افزایش ظریف رنگ هاست.
بنابراین باید این کار را انجام دهید:
هنگامی که ویرایش اصلی خود را انجام دادید، به سراغ گزینه های تفکیک تُن ها در نرم افزار ویرایش خود بروید. این ویرایش چیزی نیست که هر نرم افزار پس پردازش آن را ارائه دهد، بنابراین بررسی کنید تا ببینید می توانید این کار را انجام دهید یا نه.
سپس با گزینه های تفکیک تُن ها بازی کنید. مراقب باشید که همه چیز را تقریبا مینیمال (حداقل) نگه دارید. شما نمی خواهید رنگ های عکس را به طرز ناخوشایندی تغییر دهید. شما یک چیز ظریف و لطیف می خواهید.
تفکیک تُن هایلایت های زرد، سایه های آبی تقریبا همیشه تاثیر مثبت دارد، بنابراین پیشنهاد می کنم آن را امتحان کنید.
اما با گزینه های تفکیک تُن مختلف آزمایش کنید.
و گزینه ای که بیشتر از همه برای یک ویرایش نهایی حیرت انگیز دوست دارید را انتخاب کنید!
م
مراحل بعدی
ویرایش عکس های طبیعت چیزی است که باید حتما در نظر بگیرید.
بنابراین من پیشنهاد می کنم یک جریان پس پردازش ثابت داشته باشید که به شما اجازه می دهد تصاویر خود را به پتانسیل نهایی شان برسانید.
به این ترتیب واقعا یک مجموعه نمونه کار عکاسی طبیعت برجسته و درخشان ایجاد خواهید کرد.
شما فکر می کنید کدام مرحله از ویرایش عکس های طبیعت مفیدتر است؟ لطفا در قسمت نظرات برایمان بنویسید.
 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا