آموزش گزارش نویسی

خبرنگاری برای تلویزیون

سعی کنید پیش از شروع کار همه پیش‌نیازها را فراهم کنید. آیا به ابزار و وسایل لازم فکر کرده‌اید؟ آیا برای مصاحبه باید از قبل با افراد تماس بگیرید؟
برای اینکه همه توجه خود را روی کار خبرنگاری متمرکز کنید باید اول خیال تان از بابت ابزار و وسایل کار راحت باشد. برای همین عادت کنید که همه وسایل لازم را همراه خود ببرید. برای این کار از هر روشی که برای تان راحت است استفاده کنید. می‌توانید فهرستی از وسایل لازم تهیه کنید و لوازم خود را با آن فهرست کنترل کنید یا از تلفن همراه، کامپیوتر یا هر روشی که مناسب دیدید برای یادآوری استفاده کنید.

در فهرستی که تهیه می‌کنید نام وسایلی را که معمولاً فراموش می‌کنید بنویسید اما همیشه از همراه داشتن لوازم زیر مطمین شوید:

  • سه‌پایه دوربین
  • میکروفون – و همیشه یک فرستنده و گیرنده همراه داشته باشید
  • باتری
  • نور
  • هدفون
  • لوازم یدکی

روی خبر و گزارش تمرکز کنید. زاویه‌ای که می‌خواهید از آن به خبر نگاه کنید انتخاب کنید و برای بهترین راه پوشش خبر برنامه‌ریزی کنید. اگر می‌توانید قبل از ترک دفتر همه تماس‌های لازم را بگیرید.
با کسانی که می‌خواهید با آن‌ها مصاحبه کنید و کسانی که احیاناً باید شما را به جایی راه دهند از قبل هماهنگ کنید. ببینید آیا لازم است به جای دیگری هم سر بزنید یا کس دیگری برای مصاحبه پیدا کنید؟
وقت شما تنگ است. پس هر چه کارها را زودتر انجام دهید بعداَ دردسر کمتری خواهید داشت. دفترچه استفاده از دوربین و فرم ارزیابی ریسک سلامتی و ایمنی را فراموش نکنید. دردسر دیگری که باید از آن دوری کرد هوای بد است. حواستان به وضع هوا باشد. شاید لازم باشد یک چتر با خودتان ببرید.
وقتی فیلمبرداری را شروع کردید، تمام حواستان به این کار باشد. در نورپردازی مخصوصاً به تراز سفیدی (وایت بالانس) دقت کنید. همچنین به ترتیب فیلمبرداری از صحنه‌ها هم فکر کنید:

  • نمای باز: برای نشان دادن محیط
  • نمای نزدیک: برای گذاشتن صدا روی تصویر
  • نمای از روی شانه: برای مصاحبه‌ها
  • نمای معکوس: برای اینکه موقع تدوین دست‌ تان باز باشد
  • خلاقانه فکر کنید. چطور می‌توانید قصه را در یک نما یا سکانس تعریف کنید؟ چطور می‌توانید داستان را با استفاده از صدا و تصویر تعریف کنید؟

برای فیلمبرداری صحنه‌سازی نکنید. مردم عادی بازیگر نیستند و به ندرت از پس این کار بر می‌آیند. در هر حال کاری کنید که کسی که جلوی دوربین است جوری رفتار کند که انگار شما آنجا نیستید.
قبل از ترک هر محلی، محض احتیاط چند نما از آنجا بگیرید. و بالاخره مطمین شوید که دوربین شما موقع فیلمبرداری روشن بوده و تصاویر لازم برای ساخت گزارش را ضبط کرده‌اید.
از همه مهم‌تر، زیاد درگیر جنبه‌های فنی فیلمبرداری نشوید. مثل یک خبرنگار فکر کنید: به چیزهایی که مردم می‌گویند گوش کنید و از نماها و صداهای خوب یادداشت بردارید.
قبل از شروع تدوینار دیگر به شکل گزارش فکر کنید. اولین نمای گزارش کدام است؟ کدام مصاحبه‌ها و صداها را واقعاً لازم دارید؟ و قصد دارید چطور گزارش را تمام کنید؟
یادتان باشد همیشه از خودتان بپرسید ساختار گزارش را چطور طراحی کنید تا از آنچه در اختیار دارید به بهترین نحو استفاده کرده باشید.
 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا