آموزش گزارش نویسی

عکاسی برای اینترنت

مهم‌ترین چیزی که باید همیشه به یاد داشته باشید این است که هدف شما گرفتن عکسی است که توجه خواننده را جلب می‌کند و او را به پیگیری داستان علاقه‌مند می‌کند. باید خواننده را درگیر و آگاه کند، و در صورت نیاز شور موجود در لحظه را ثبت کند.
الگوبرداری اصلا عیب نیست. عکس‌های عالی زیادی پیدا می‌شود: در روزنامه‌ها، تبلیغات، و تلویزیون – و البته در وبسایت چکاد؛ کارمندان چکاد به بعضی از بهترین عکس‌‎های خبری دنیا دسترسی دارند.
با بررسی این عکس‌ها می‌توانید ترکیب‌بندی مناسب را پیدا کنید. ولی فقط بر عکس‌ها
ی مجزا تکیه نکنید. به ترتیب بصری داستان‌های خبری دقت کنید و از بررسی متن‌های خالی هم قافل نشوید.
 

پیش از عکاسی
آمادگی کامل یکی از شروط اصلی موفقیت در عکاسی است. نه تنها باید به خوبی با تجهیزات کاری آشنا باشید – بلکه باید موضوع عکاسی را هم خوب بفهمید. قرار است چه استفاده‌ای از عکس‌ها شود؟ اصلا برای چه باید این عکس‌ها را بگیرید؟ و چه جایگاهی در روایت داستان خواهند داشت؟
اگر قرار است نظرات مردم کوچه و بازار را جویا شوید، هدف عکس‌ها مشخص است – برای مصور کردن نظرها گرفته می‌شوند. ولی این همه داستان نیست و باید چند چیز دیگر را هم در نظر بگیرید. آیا می‌خواهید همه عکس‌ها از سر و گردن باشند، همه با کادر باز گرفته شوند، یا، حتی بهتر، ترکیبی از هر دو؟
وقتی برای یک خبر یا یک مجموعه عکاسی می‌کنید باید موضوع را از زاویه دید خود ببینید و این دید شخصی باید بر عکس‌هایی هم که می‌گیرید تاثیر بگذارد.
در این‌جا به نکاتی اشاره می‌کنم که رعایتشان به آمادگی بهتر شما در عکاسی کمک خواهد کرد. خاطرتان جمع باشد که حضورتان در صحنه به تاخیر نخواهد افتاد، چون بعد از مدتی ملکه ذهنتان خواهند شد و می‌توانید در راه به آن‌ها فکر کنید.
اصول اولیه تجهیزات
شاید این سوال‌‎ها برایتان بدیهی باشد ولی واقعا می‌دانید از کجا قرار است دوربین بگیرید؟ یا شاید باید از دوربین تلفن استفاده کنید؟ آیا باطری را شارژ کرده‌اید؟ عکس‌ها از چه طریقی به دفتر منتقل می‌شوند؟
اگر فکر می‌کنید که احتمال دارد در آینده دوربینی به شما بدهند و بخواهند برای عکاسی سر صحنه بروید، همین حالا این کارها را انجام دهید:

  • مسئول صدور دوربین در حوزه خود را پیدا کنید یا از جای نگه‌داری دوربین گروه مطلع شوید (شاید استفاده از دوربین تلفن کفایت کند؟)
  • مسئولیت شارژ باطری و بررسی تجهیزات بعد از عکاسی را به یکی از اعضای گروه واگذار کنید
  • آیا همه وسایل – دوربین، حافظه، شارژر، کابل یواس‌بی و غیره – یک جا نگه داشته می‌شوند؟
  • کار با تجهیزات را یاد بگیرید. این شامل امکانات اولیه خودکار می‌شود. استفاده مناسب از فلاش در نور کم، یا استفاده از فلاش برای کم کردن سایه‌ها در نور شدید، یا حتی خاموش کردن فلاش در صورت نیاز. دوربین را دست بگیرید و تمرین کنید. لازم نیست با تک‌تک امکانات دوربین آشنا باشید، ولی آگاهی از بعضی از امکانات مقدماتی آن باعث می‌شود با اطمینان بیشتری عکس بگیرید
  • چگونگی انتقال عکس‌ها به لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی را یاد بگیرید

خلاصه یک مانور آزمایشی برگزار کنید. مطمئن شوید همه تجهیزات درست کار می‌کنند و طریقه کار با آن‌ها را می‌دانید. اگر قرار است تحت فشار کار کنید بهتر است پیش از شروع کار با این چیزها آشنا باشید.
حواستان باشد که اگر نفر آخری که از وسایل استفاده کرده مشکلات احتمالی را گزارش نکرده باشد آن مشکلات حل‌نشده باقی مانده‌اند. کسب اطمینان از وضعیت تجهیزات و امکان استفاده درست از آن‌ها در صحنه وظیفه شما است.
چه عکسی لازم است و چرا؟
قاعدتا باید معلوم باشد ولی بد نیست مشخص کنید که آیا فقط پرتره لازم است، یا مثلا عکس‌ها باید مناسب گزارش تحلیلی یا خبری باشند، یا مثلا فقط باید جنبه تشریحی داشته باشند یا نه، عکس هنری لازم است؟ چقدر باید عکس بگیرید، و این عکس‌ها باید حال و هوای خاصی را منتقل کنند؟
فهرستی از عکس‌هایی که باید بگیرید و عکس‌هایی که دوست دارید در صورت امکان بگیرید تهیه کنید.
آیا عکسی هست که در صورت داشتن وقت اضافه به درد دیگران بخورد یا بتوان آن را برای استفاده در آینده در آرشیو گذاشت؟ آیا می‌توانید جز پرتره عکس دیگری هم بگیرید؟ مثلا عکس‌های ورزشی یا عکاسی در مکان‌های خیلی کم‌نور؟
البته کمی وقت و نداشتن کمک در عکاسی هم مثل هر کار دیگری محدودیت‌زا است. و ترکیب کردن کار خبرنگاری با عکاسی آسان نیست. برای همین باید آماده باشید که از یکی بزنید و به دیگری اضافه کنید.
اتفاقی که معمولا می‌افتد این است که از عکاسی می‌زنند، ولی شاید مواردی باشد که استفاده از عکس و توضیحات کوتاه داستان را بهتر از یک متن طولانی منتقل کند. در چنین مواردی شاید بهتر باشد وقت بیشتری برای عکاسی بگذارید.
چه راهی برای انتشار اینترنتی عکس‌ها دارید؟
کی باید کار را تحویل دهید؟ انتشار متن کار راحتی است چون می‌توانید آن را ایمیل کنید یا با همکاران خود در دفتر صحبت کنید. عکس ولی مساله دیگری است. آیا همه تجهیزات لازم برای انتقال عکس به دفتر را در اختیار دارید؟ شاید راحتتر باشد که با دوربین موبایل عکس بگیرد و مستقیم از همان گوشی بفرستید.
همان‌طور که می‌بینید، عکاسی موفق محتاج آمادگی کامل است.
 مسائل فنی
اطلاعاتی که در ادامه می‌آید قطعا یک راهنمای کامل برای عکاسی دیجیتال نیست ولی می‌تواند به بهتر شدن عکاسی شما کمک کند.
شما اساسا یک جعبه سیاه دارید که نور از طریق لنزی که در برابرش قرار دارد وارد آن می‌شود. تنها چیزی که می‌توانید تغییر دهید اندازه سوراخی است که نور از آن وارد می‌شود (دیافراگم) و مدت زمانی است که این سرواخ باز است (سرعت شاتر).
اما بیشتر دوربین‌های جمع‌وجور و تلفن‌های هوشمند هیچ راهی برای تغییر این مقادیر در اختیار شما قرار نمی‌دهند. این به این معنی نیست که به درد گرفتن عکس خوب نمی‌خورند، بلکه فقط باید حواستان به این محدودیت‌ها باشد.
آیا می‌توانید این مقادیر را در دوربینی که در دست دارید تغییر دهید؟ اگر جواب مثبت است، شاید بد نباشد بدانید که چطور می‌شود دیافراگم و شاتر را تنظیم کرد. اگر هم جواب منفی است، ببینید راهی برای نادیده گرفتن تنظیمات خودکار دوربین وجود دارد یا نه.
عمق میدان کم (دیافراگم باز، ضریب اف کم) پس‌زمینه را محو می‌کند.
اگر از دوربین تلفن یا دوربین جمع‌وجور استفاده می‌کنید، طریقه خاموش کردن فلاش و عکاسی در نور کم را یاد بگیرید. این قبیل دوربین‌ها معمولا به چند حالت از پیش تعیین شده عکس می‌گیرند: از پرتره گرفته تا ورزش و غیره. بعضی از این حالت‌ها کار خاصی نمی‌کنند ولی بعضی‌های دیگر می‌توانند خیلی مفید باشند.
برای مثال، حالت موزه در بعضی از دوربین‌های جمع‌وجور نیکون فلاش را خاموش می‌کند. احتمالا به این دلیل که عکاسی با فلاش در خیلی از موزه‌ها ممنوع است. در شرایطی که اصلا نخواهید با فلاش عکس بگیرید، می‌توانید با استفاده از این حالت فلاش دوربین را خیلی سریع خاموش کنید.
حواستان باشد که بخش خبر بی‌بی‌سی از عکس‌هایی که با فیلتر گرفته شده باشند استفاده نمی‌کند، برای همین اگر می‌خواهید با دوربین تلفن عکس بگیرید حتما همه فیلترها را خاموش کنید.
 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا