فناوری و ارتباطات

پیشرفت در کار دختران برنامه نویس، در هرات

یارمهربان، درمان گیاهی، رهنمای رشته و افغان بک بک نام‌­های نرم افزارهای مبایل است، که با نوآوری و تلاش­‌های بی شمار از دختران برنامه­‌نویس مبایل، رشته کامپیوترساینس ولایت هرات ساخته شده است.

فرشته عباسی، منیره حسن­زاده، سامه محمدی و حسنا نورزی از جمله دخترانی‌اند که مصمم به تغییر روش­‌های آموزشی، ارتباطی، درمانی، معلوماتی افغانستان در دنیای تکنالوژی اند.
این دختران هدف اصلی شان را معرفی افغانستان با چهره جدید به جهانیان عنوان می­‌کنند.
منیره حسن زاده دانشجوی بر حال دانشکده کامپیوتر ساینس با ساخت نرم­افزار افغان بک­بک به معرفی مکان­‌های تفریحی و توریستی افغانستان پرداخته است وی هدف ساخت افغان بک­بک را معرفی همه مکان­‌های توریستی و تاریخی افغاستان عنوان می­‌کند، این در حالی است که تا به حال تنها چهار ولایت را به معرفی گرفته است.

مینره می‌­افزاید:” من به تلاش­‌هایم ادامه می­‌دهم تا افغان بک­بک انکشاف کند.”
خانم حسن زاده ازآرزوها و برنامه­‌هایش سخن می­‌زند و می­گوید هدف من از بین­ بردن سیستم ارتباطی ضعیف  و نبود اطلاعات کلی و منظم در مورد مکان­‌های توریستی و تاریخی افغانستان است.

وی در ادامه اضافه می­‌کند” امروزه دنیایی تکنالوژی است، من می­‌خواهم در این دنیا افغانستان را با چهره جدید به مردم جهان معرفی کنم.”
یارمهربان برنامه آموزشی برای کودکان  یک الی هفت سال و خانواده­‌های­ شان است، که سه زبان دری، پشتو و انگلیسی در این برنامه گنجانیده شده است، ایده این برنامه از سامه­ محمدی، برنامه­نویس  مبایل است.

وی هدف از ساخت یارمهربان را تحول در روش­‌های ­آموزشی  و هم­گام کردن با روش­‌های جهانی قلم­داد می­‌کند.
وی در ادامه می­‌گوید” اساس یک جامعه پیشرفته بسته­‌گی به آموزش و پرورش دارد و من تا حد توان در این عرصه تلاش می‌کنم.”
سامعه محمدی  از هدف دیگری یاد آوری می­‌کند و می­‌گوید او خواهان نشان­دادن توانایی زنان به جامعه است و این­که زنان دیگر ناتوان نیستند.

این در حالی است فرشته عباسی  برنامه رهنمای رشته را  با هدف کمک به جامعه­ تحصیلی و آگاهی­دهی به شاگردان پشت کانکوری در مورد رشته­‌های تحصیلی را ساخته است.

وی می­‌گوید”هدف اصلی من همه­‌گانی شدن رهنمای رشته در سطح افغانستان است، اما  وجود یک تعداد مشکلات از قبیل نبود و پراکنده­‌گی اطلاعات، سیستم ارتباطی ضعیف و غیره باعث عدم همه­‌گانی شدن رهنمای رشته شده است.”

این در حالی است که فرشته عباسی روی ورجن دوم  رهنمای رشته که مختص به ولایت هرات است  کارمی­‌کند.
حسنا نورزی با ساخت  نرم افزار درمان­ گیاهی  به معرفی گیاه­‌های دارویی، روش‌­های درمان و فواید و ضررهای  گیاهای دارویی پرداخته است.

وی علاوه بر گیاه­‌های دارویی به معرفی عرقیات دارویی نیز پرداخته است.
حسنا نورزی از برنامه دیگری با عنوان ترافبک یاد می­‌کند و هدف از ساخت آن را آگاهی‌دهی از سیستم ترافیکی به مردم عنوان می­‌کند.

این بانوان با اندک امکاناتی که به دسترس دارند به گفته خود شان همچنان می‌خواهند این فعالیت‌هایشان را گسترش بدهند.
 

موضاعات مرتبط:

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا