فناوری و ارتباطات

گرایش جوانان به تکنولوژی؛ یک دانش آموز در هرات به نجات سربازان افغانستان می‌اندیشد

عزیز الله عزیز دانش آموز لیسه ذکور جبرئیل ولایت هرات، ربات تانک نظامی را ساخته است که برعلاوه مهارت های جنگی؛ قابلیت انتقال ۵۰۰ کیلو گرام مهمات و مواد غذایی را نیز دارد. این جوان که دانش آموز صنف یازدهم است می‌گوید، آنچه سبب شد این ربات را بسازد مواجه بودن سربازان و نیروهای امنیتی در میدان جنگ با کمبود مهمات و مواد غذایی است.
 

او می‌گوید: “همه روزه از رسانه‌ها می‌شنوم که شمار قابل ملاحظه‌ای از جوانانی که به امید خدمت به وطن در صفوف نیروهای امنیتی در مقابل دشمن می‌جنگند، بخاطر کمبود سلاح و مهمات یا مواد غذایی کشته می‌شوند. در حالی که اگر نسخه واقعی این ربات ساخته شود، تا حدودی جلو این مشکل جدی سربازان را خواهد گرفت.”

عزیزالله که به تازه‌گی عضو خانه رباتیک افغانستان شده می‌گوید: “پیش از این‌که عضویت خانه رباتیک افغانستان را بگیرد، دو ماه وقت‌اش صرف ساختن ربات تانک نظامی کرده که با کنترل از راه دور کار می کند.
همه امید او این است که یکی از شرکت های سلاح سازی بخاطر کمک به نیروهای امنیتی افغانستان؛ در انتقال مهمات و مواد غذایی در مناطقی که رفتن افراد یا انتقال مواد با موترهای ساده ممکن نیست، نسخه کلان این ربات را بسازند. این دانش آموز افزود: “ربات با کنترل از راه دور کار می‌کند و توان شلیک موشک و مرمی به هدفی که  تا شعاع دو کیلومتری آن واقع شده باشد، را بطور دقیق دارد.”

این جوان دانش آموز طرح این تانک را به تنهایی ریخته است. او می گوید، تانک طوری طراحی شده که ضد گلوله بوده و درصورتی که مهاجمان بخواهند آن را با استفاده از سلاح‌های دست داشته خود آسیب بزنند، گلوله با اصابت به تانک تغییر جهت داده و به آن آسیبی نمی‌رساند که در تلفات انسانی نیروهای امنیتی کمک کننده است.
عزیز الله در حالی با طراحی ربات تانک نظامی، هدف نجات به سربازان را در سر دارد که بارها سربازان در نقاط مختلف افغانستان از  مواجه شدن با کمبود سلاح و مهمات و یا مواد غذایی شکایت کردند و حتی در مواردی کمبود مهمات دو انتخاب را سر راه شان قرار داده است. مرگ یا تسلیم شدن به دشمن.

در تازه ترین مورد سربازان در ولایت غور در غرب افغانستان به هشدار گفته اند که از چند ماه به این طرف مصارف شب و روز شان را دریافت نکرده اند و با گدایی نان خشک از خانه‌های  مردم شکم شان را سیر می‌کنند.
این متعلم ربات ساخته شده‌اش را به نمایشگاه (یارمهربان) که از سوی خانه رباتیک افغانستان به همکاری شش مکتبی که با خانه رباتیک افغانستان در هرات قرارداد دارند، به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه هم‌چنان بیش از ۵۰۰ ربات دیگر که توسط دانش آموزان به هم‌کاری خانه رباتیک افغانستان ساخته شده بود، نیز به نمایش گذاشته شده است.

محمد رضا رضایی مدیر خانه رباتیک افغانستان می‌گوید: “هدف از ایجاد خانه رباتیک و آموزش ساخت ربات به دانش آموزان هفت مکتب در کابل و هرات، ایجاد زمینه اشتغال به نسل جوان است.” او معتقد است که با پیشرفت تکنالوژی یکی از راه های مبارزه با بیکاری افراد تحصیل کرده، مجهز کردن شان با سلاح علم تکنالوژی است که از این طریق همگام با دانش روز جهان حرکت خواهند کرد و زمینه اشتغال شان فراهم خواهد گردید.
مدیر خانه رباتیک افغانستان از اشتراک دانش آموخته‌گان این مرکز در رقابت‌های بین المللی یاد می‌کند که به گفته‌ای او، برای افغانستان یک اعتبار هست. یکی از مهم‌ترین دست آوردهای این مرکز، اشتراک تیم دختران رباتیک افغانستان در رقابتی است که در آمریکا برگزارشده بود و مدال نقره را به دست آوردند.
در آن رقابت شش نفر از دختران در قالب یک تیم اشتراک کرده بودند و رباتی را ساخته بودند که تقریبا نقش یک بازیکن باسکیتبال را داشت و در جمع کردن توپ ها مهارت دارد. در نمایشگاه (یار مهربان) برعلاوه ربات‌ها، موارد فرهنگی نیز در غرفه‌های جداگانه گنجانیده شده است.
 

موضاعات مرتبط:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا